Robot inntar suiten på Clarion Hotel Amaranten
Clarion Hotel Amaranten i Stockholm er først i verden med å la en robot assistere gjestene på hotellrommet. Den nye roboten gjør det mulig for hotellgjesten å søke etter informasjon på en ny måte, og få hjelp med oppgaver på rommet, heter det i en pressemelding fra Clarion Hotel.
Hotellet har investert i den stemmekontrollerte robotassistent Amazon Echo, også kalt Alexa. Med stemmekommandoer kan gjesten for eksempel spille sin favorittlåt fra Adele, slukke lyset fra sengen, samt stille spørsmål som Alexa kan svare på, ved å søke på Internett.
Clarion Hotel Amaranten har, som første hotell i verden, installert den stemmekontrollerte robotassistenten Alexa, som man, sammen med bedriften EdgeDNA, har skapt hotellspesifikke funksjonaliteter til. Installasjonen er det første leddet i en spennende utvikling, der hotellgjesten skal kunne få hjelp med enkle hotelltjenester, samt innhente annen allmenn informasjon, kun ved å snakke ut i rommet. Blant de tjenestene Alexa i dag kan hjelpe hotellgjesten med, finnes blant annet vekking, værvarsel, åpningstider for hotellet, samt bestilling av taxi. Ved å installere Alexa, kan Clarion fjerne informasjonsbrosjyren på rommet, da man i stedet kan få all informasjon direkte fra Alexa, noe som i dag er unikt.
Clarion har stor tro på stemmetjenesten, og med installasjonen på Clarion Hotel Amaranten, er hotellet først ute med å teste dette. Tjenesten vil først og fremst kunne brukes til informasjonssøking, men Clarion vil på sikt utvide tjenestetilbudet, slik at disse kan benyttes i flere deler av hotellet. Tanken er at det meste skal kunne gjøres via Alexa, som å bestille room service, justere belysningen i rommet, samt andre tekniske funksjoner som gjør det enklere for gjesten.
– Jeg er superstolt av at Clarion introduserer et så fantastisk kult konsept. Meg bekjent er vi det første i hotellet i verden med denne løsningen. Det skal bli veldig morsomt å følge hotellgjestenes mottagelse. Og dette er bare første skritt på vei til noe betydelig større, sier Henrik Berghult, Senior Vice President, Clarion Hotel.
Etter installasjonen på Clarion Hotel Amaranten i Stockholm, har mottagelsen vært positiv blant gjestene som har prøvd tjenesten.
– Foreløpig har vi installert Alexa i en av våre suiter, som et prøveprosjekt. Gjestenes tilbakemelding har vært veldig positiv, og vi ser derfor på dette som første steg i vår satsing på denne typen teknikk, sier Erica Lund, Hotelldirektør Clarion Hotel Amaranten.
Foto: Resepsjonen i Clarion Hotel Amaranten i Stockholm. Foto fra Clarion Hotel.